Vrijdag 15 mei 1998

Startpagina

Inhoudsopgave

Artikelen

Wat deed jij op de vijftiende mei?
Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, het Meertens Instituut en het Nederlands Openlucht Museum vroegen begin 1998 aan alle inwoners van Nederland om op te schrijven hoe zij deze dag hebben doorgebracht. Dit initiatief kreeg de naam 'Brieven aan de Toekomst' en meer dan 50.000 mensen reageerden. Al die bijdragen vormen een prachtig brievenarchief over het dagelijks leven van Nederlanders op 15 mei 1998.

Een team van medewerkers las 3000 brieven en maakte daaruit een selectie van 62 brieven voor het boek Brieven aan de toekomst,  ISBN 90 274 6706 4, Spectrum Utrecht. Mijn verhaal zat daar niet bij.

Vrijdag 15 mei 1998.

Het is nu even over tienen in de avond en samen met mijn vrouw Ankie op weg naar Beijing in een Boeing 777 van China Southern Airlines probeer ik op te schrijven hoe deze dag verlopen is. Het vliegtuig bevindt zich ergens iets ten noorden van Hamburg en vliegt in de richting van Kiel.
Het is voor ons niet een normale dag geweest, want niet elke dag ga je op pad richting China voor een korte vakantie van acht dagen. Veel van onze bekenden begrijpen niet dat we voor zo'n korte periode zo'n lange reis maken, maar als ik het dan vergelijk met de autorit naar wintersportplaatsje in Frankrijk met vaak nog een overnachting onderweg stijgt het begrip voor ons reisje. Terug naar vanmorgen.

Zonder dat de wekker afliep stond Ankie even voor zevenen op om te gaan douchen, ik volgde even daarna. Na het ontbijt - thee en mandarijntje, Ankie één sneetje brood met kaas en ik werk elke morgen drie sneetjes naar binnen met als beleg honing, stroop en chocoladepasta - ging Ankie naar het ziekenhuis om de draadjes van een hechting in haar mond te laten verwijderen; een week eerder was ze namelijk geholpen aan een wortelpunt­ontsteking. Ondertussen gaf ik de planten in de tuin voor een week water. Vooral de fuchsia's kregen een flinke golf en voor alle zekerheid heb ik ze ook maar tussen de struiken gezet, zodat ze uit de zon zouden staan. Ankie was snel weer terug en rond tien uur zaten we aan de koffie met een stukje ontbijtkoek.

Na de koffie heb ik aan de hand van mijn inpaklijst m'n koffer en m'n kleine rugzakje volgestouwd. Die inpaklijst heb ik jaren geleden eens samengesteld om niet iedere keer te moeten verzinnen wat ik zoal zal meenemen. Na iedere vakantie stel ik trouwens de lijst bij, zodat ik alleen wat ik echt nodig heb meesjouw. Ankie heeft de afgelopen dagen haar koffer gevuld want die houdt er niet van te wachten tot het laatste moment. Om kwart voor twaalf ben ik op de fiets nog even de stad in geweest voor een paar boodschapjes: een pakje pijptabak en een tijdschakelaar, beiden kostten fl. 7,50. De tijdschakelaar kwam ik gisteravond tekort toen ik hier en daar wat tijdschakelaars heb geplaatst om op allerlei tijden in verschillende kamers 's avonds licht te laten branden. Een poging om de indruk te wekken dat ons huis is bewoond tijdens onze afwezigheid. Of dat lieden met snode plannen zal verhinderen ons huis te betreden, betwijfel ik eerlijk gezegd. Per post arriveerde een groepsvisalijst voor het reisje van vandaag. Wel wat laat nu de briefbezorging en de treinen niet zo betrouwbaar meer zijn.

Afwijkend van ons normale patroon hebben we tussen de middag warm gegeten, de pot schafte aardappels, bloemkool, stukje vlees in de vorm van spareribs en vla na. Na samen de vaat te hebben gedaan, heb ik toch de fuchsia's weer anders gezet; ze stonden toch nog een beetje in de zon. Na me in m'n reistenue te hebben gestoken heb ik nog een poosje in de tuin de krant zitten lezen en samen met Ankie thee gedronken.

Om zo ongeveer tien over vier zijn we met de eigen auto naar het station gereden, Ankie daar met de bagage afgezet, de auto weer terug gereden naar huis en ik ben weer lopend naar het station gegaan. Dat alles om parkeergeld uit te sparen en bovendien wonen we maar tien minuten van het station. Om vijf voor vijf per trein over Alphen aan de Rijn en Leiden naar Schiphol, waar we om tien over zes arriveerden. Daar hebben we de meegebrachte krentenbollen opgegeten en zijn naar de incheckbalie gelopen. Na inchecken en paspoortcontrole hebben we tot kwart over acht een beetje rondlopen hangen in de belastingvrije winkels, een avondkrant, het Parool, gekocht en koffie gedronken. Dan op naar het vliegtuig dat om twintig over negen zou vertrekken. Het vertrok uiteindelijk een kwartier te laat.

Het is nu zeven over elf en als ik het televisieschermpje goed interpreteer vliegen we nu ten noordwesten van Moskou voorbij St. Petersburg. Tot onze verbazing gaan de stewardessen maaltijden uitreiken, daar hadden we niet op gerekend en ik zit nog even te dubben of ik nog wat zal eten. Ja dus, maar alleen de lekkere dingen.

Dick van Maanen

(aangevuld met persoonlijke gegevens)